Peak oil

Av allt det som jag har intresserat mig för så är peak oil något jag helst hade velat undvika. Men sen ett par år tillbaka så är jag djupt intresserad av detta och det borde alla vara.

Efter att ha läst en del av chatten på expressens sida med Rick Falkvinge och sedan försökt hitta chatten igen efter den stängdes så kollade jag på första sidan och fick av en slump se den här artikeln av Gunnar Lindstedt. Till mitt bättre vetande så tänker jag läsa samtliga kommentarer till artikeln och har hittills kommit till sidan 8. Man börjar läsa på sidan 10 av någon konstig anledning så det räknar baklänges. Men i alla fall så har jag hittils sätt en positiv kommentar om artikeln medan resten förlöjligar den. Men jag är inte förvånad för det artikeln handlar om är extremt svårt att greppa och har man väl gjort det så lär en del önska att de aldrig fått veta något.

Skälet till varför jag skriver det här nu när jag är för trött för att ge en bra förklaring till ämnet är för att vissa av kommentarerna bara måste uppmärksammas. De visar den totala okunskap om ämnet som tyvärr är så vanlig. Från sidan 9:

Av Fria ordet: Jag kan förstå miljöfascisternas argumentation i dessa frågor då jag ser dem i deras övergripande mål – att slå sönder tillväxtsamhället.

Nej tillväxtsamhället kommer att slå sönder sig själv. Se The crash Course för en bra beskrivning om varför. Oändlig tillväxt är helt enkelt inte möjlig.

Av Tekniknörd: Det som slår en mäst är att Gunnar inte ens fösöker förstå att oavsett om trafiken miskar eller inte så behövs förbifarten för att korta av resvägen för alla BUSSAR och lastbilarr som skall till Arlanda eller någon annan stann norr om stan.

Ok så medans bilismen dör ut så kommer lastbilar att fortsätta i samma takt? Och folk kommer att flyga mycket? Skulle inte tro det. Visst fler lär åka buss men frågan är hur många som kommer att ha råd. Biljettpriset lär öka i takt med att bränslet blir billigare.

Gällande alla alternativa bränslen som är tänkta att rädda oss. Glöm bort dem. De kommer aldrig att fungera i den skala som behövs och skälet till det är att det går åt mer energi för att skapa dem än man får ut när man använder dem. Kapitel 17B på The Crash course har mer info om detta. Om ni ska se något kapitel så är det detta.

Av Tanamera: Jag är innerligt trött på MP och en massa andra ”Miljönördar”!!

Gunnar Lindstedt är enligt wikipedia inte medlem i något parti utan en journalist och författare. Jag ska kolla upp det där mer men nöjer mig med det här ikväll. Nämnas bör att skulle MP ens försöka få till den sortens ändringar som behövs så skulle det troligen sättas in ett extra val och kasta ut dem direkt, så jag tvivlar på att MP lär säga något sådant. Det man lär höra är halvmessyrer som inte gör något större verkan men som i alla fall får det att låta som att något görs så allt folket kan återgå till att vara ovetande igen. Ungefär som med FRA-lagen och liknande.

Det är sent så jag nöjer mig med de citaten. Jag har inte hört något bra om kommentarsfält till tidningsartiklar och nu förstår jag varför. Att folk kan vara så ovetande och ändå uttala sig med sådan självklarhet. Men fortsätt ha huvudet i sanden om ni nu vill det. Hur tusan ska jag orka 8 sidor till? Hoppas det finns några fler smarta kommentarer men det är väl för mycket begärt.

4 Comments

  1. xor

    Det är bra att du tar upp peak oil. Det känns rätt naturligt att en ändlig naturresurs — som vi redan idag kan se börja tryta — kommer att bli dyrare och dyrare. Förutom oljemonopol och karteller som har trissat upp priset så ökar ju priset också på grund av att tillgången minskar.

    Det hade varit trevligt om de elbilar som man ibland hör talas om faktiskt blev verklighet en dag. Från de aktivist-dokumentärer/rapporter/whatever (som såklart är vinklade till fördel för elbilarna) så verkar det som om de blir motarbetade av bilindustrin och industrin i övrigt. Det hade varit trevligt om vi kunde utreda hur det verkligen ligger till med det, hur (om?) patent används för att motverka elbilarnas framväxt och vilka andra saker som eventuellt kan ligga bakom.

    Nu är det såklart så att bilar inte är allt i världen, men det hade säkert varit trevligt att på ett opartiskt sätt ta reda på hur det ligger till med elbilarna. Går det att bygga sådana för att ersätta vanliga bilar?

    På IPC-Forum som arrangeras här i Göteborg den 6-7 sept. (i morgon och övermorgon) kommer det att talas om sådana saker. Föreläsningen ”Experimentsundantag – ska man tolka möjligheten för forskare att experimentera på eller med patenterad teknik utan licens restriktivt eller konstruktivt?” som Amelia Andersdotter ger kommer nog att ta upp ämnet. En idé som kanske kan vara värd att arbeta för är att tillåta universiteten att göra lagliga intrång i patenterad teknologi. Om de kan få lov att göra det kanske man kan skapa en saklig och opartisk debatt baserad på fakta om alternativ till olja. Vem vet. Personligen är jag inte tillräkligt insatt i patentdjungeln för att kunna lägga fram idén på något bra och sakligt sätt, tyvärr. Jag ämnar att göra ändring på den saken 🙂

    Det hade ju annars varit lite tråkigt om skördetröskorna en dag inte brummade iväg ut på åkrarna. Kanske är det bäst att ta tag i saken i tid, helst utan att skrika okvädesord på vare sig MP eller industrin 🙂

    / Kalle Vedin, pirat
    .-= xor´s last blog ..Göteborg: FSCONS & IPC-Forum =-.

    Reply
  2. Tommy Eriksson

    Jo jag har också undrat var alla elbilar är men sanningen är ju att oljeindustrin har motarbetat dem så att de inte går att tillverka i någon större utsträckning. Jag rekommenderar dokumentären Who killed the electric car som tar upp detta.

    Problemet ur ett peak oil perspektiv är förstås att elbilarna måste vara här redan för att ha någon större inverkan på effekterna av peak oil. Då elbilar inte finns i någon större utsträckning och vi kan anta att de som möjligen kan tillverkas skulle bli väldigt dyra, så kommer de inte att ersätta ens en bråkdel av de bilar som finns. Inte heller finns resurserna för att göra det då det skulle gå ut rejält med material även om man bara ser till batterierna, vilka inte är så miljövänliga som man skulle önska.

    Sen har vi all den extra el som skulle gå åt. Troligen skulle ett kärnkraftverk eller åtminstone en reaktor behöva startas bara för att täcka energibehovet. Så nej elbilar kommer inte rädda oss då konverteringen i sig skulle kräva mer resurser än vad man sparar in. Det är försent tyvärr.

    Reply
  3. climboholic

    Problemet är att det går åt enorma mängder olja för att tillverka en bil oavsett om den går på el eller bensin!
    Dags a

    Reply
  4. Tommy Eriksson

    Du får posta kommentaren igen, den blev avhuggen på något sätt.

    Jo det största problemet vi har är just att det skulle gå åt enorma mängder energi för att bygga om vår infrastruktur som nu är byggd för olja till något annat. Och energi är just det som vi inte har tillräckligt av.

    Reply

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.