Tillbaka till modellflyg

Jag skrev tidigare i somras om mina planer på att återvända till modellflyg. Nu gick det inte så bra. Jag väntade i någon månad på mitt flygplan men tröttnade till slut och avbeställde det. Jag vill inte skylla på Östersunds modellhobby som normalt är bra utan det var leverantören som krånglade.

I fredags var jag till JKhobby i Karlskoga efter att ha funderat en hel del. Min tanke lutade åt en el-seglare då de är lättare att kontrollera än motorplan. Innan dess hade jag tittat på en Multiplex Easyglider som verkade vettig samt bra i pris. Jag har en till min simulator och det är alltid kul att prova innan man köper. Men väl där så fanns det en Parkzone Radian. Något större samt betydligt dyrare än vad jag tänkte mig. Då jag inte ville göra förhastade affärer så avvaktade jagoch åkte hem och funderade. Radian är helt klart populär, mer så än Easyglider men jag var osäker på om jag verkligen ville flyga en sådan.

I lördags blev det så dags att köra igång simulatorn Aerofly. Först använde jag den bärbara eftersom den hade windows 7 men datorn orkade förstås inte med det så det blev att köra igång en virtuell version av windows xp på den fasta datorn. Som vanligt så började jag med att flyga en Multiplex Magister då jag tidigare ägde ett och vet hur det är. Jag provade också en Twinstar 2 och den var som tidigare betydligt mer vinglig på skevrodren. Naturligtvis blev det också en Easyglider samt andra segelflygplan.

Med motorplanen försökte jag göra diverse enklare konster som loopingar och roller. I princip alla flygplan som inte är skala plan går att loopa men att rolla är en annan historia. Ingen av de rollarna jag gjorde blev bra och skulle nog i verkligheten ha lett till krasher. Då samtliga plan var eldrivna så landade jag utan motor. Detta för att se hur de gled vilket förstås var bäst för seglarna. Efter ett tag kände jag avsmak för motorplanen. Det enda jag egentligen gjorde med dem var att åka i cirklar. Tidigare i somras så roade jag mig att flyga mellan vingarna på de vindkraftverk som finns på den banan jag har valt. Detta provade jag igen och det var kul. Man kan ställa in så att man sitter i planet, annars hade det inte gått. Men det är inget man kan göra i verkligheten till skillnad från att flyga i cirklar.

Efter ett tag så kände jag att så som jag flög motorplanen så var det rätt så värdelöst att ha plan som kan konster och sen bara flyga runt och landa motorlöst. Då vore det bättre att ha en elseglare som Easyglider snarare än en Twinstar 2. Utan konster så var planen mest bara elseglare med för hög vingbelastning för att kunna segla. Så då bestämde jag mig för en sån. Men vilken? En Easyglider ligger runt tusenlappen med motor, (Electric, Pro-versionen är dyrare), medan en Radian är omkring 500 kronor dyrare. Jag köpte dumt nog begagnade batterier i somras och de passade inte till en Radian och det vore trist att ha dem liggande. Men en Radian har inte bara motor utan dessutom fartreglage. Men jag såg mest kostnaden.

Det som bestämde det hela var batterierna till sändaren. I den första laddning fick jag i strax över 1oo mAh. För batterier med en kapacitet på 1600 mAh var det här katastrofalt dåligt. Första acken tog slut medan jag försökte köra simulatorn på den bärbara, den andra efter att jag körde simulatorn på den fasta datorn. Då jag skulle ut så hann jag inte göra mer förrän på eftermiddagen och ytterligare två laddningar. Nu blev den ena på 300 mAh, den andra kommer jag inte ihåg. Då min laddare inte har en urladdningsversion så måste jag låta sändare stå på för att dra ur batterierna och det tar en stund.

Utan att ens kolla priser så insåg jag att byta ackar till sändaren skulle göra att priset på en Easyglider skulle närma sig en Radian och så är det ändå sämre utrustning så jag bestämde mig för att ta en RTF version av Radian och få en ny sändare också. Det blir min första sändare för 2,4 GHz. Igår var jag iväg till Karlskoga för tredje gången på fyra dagar och köpte ett sånt plan. Jag var också med på inomhusflygningen i söndags för att prata med Stefan på JK. Jag har inga planer på att flyga inne tror jag men om jag så bara åḱer dit så måste jag komma ihåg tofflor, det är kallt i golvet. Nåväl jag nämnde mina planer för Stefan och då sa han att han kunde tänka sig att plocka ihop ett paket så att jag får en RTF- version av den som fanns inne trots att ingen sändare var med. Den enda skillnaden är att laddare saknas men jag har en som är bättre, samt att kontakter måste lödas på batteriet och en kabel som ska fungera som laddkabel.

Jag har ännu inte gjort något åt planet annat än att packa upp det men jag tänkte inte flyga innan fredag ändå. Om någon som läser det vet något område inom Kristinehamns kommun som skulle lämpa sig för modellflyg så tipsa gärna. Trist att behöva åka 2,5 mil för att flyga. Jag vet att det inte finns någon klubb här men hoppas att det finns ett fält.Själv har jag varit lite lockad att prova vid Järnleden på fågelskyddsområdet men det är lite för litet och dessutom omgärdat av elstaket. Jag vill inte gärna landa i ett sånt. Nej dags att publicera det här inlägget och göra annat. Mitt bord för modellflyg behöver inredas då det inte finns någon ledig yta på det.

Glömde nästan. Den nya sändaren är väldigt lätt jämfört med den gamla. Den gamla, en Hitec Optic 6 väger 890 gram med batteri och 674 gram utan. Den nya, en Spektrum DX5e väger 644 gram med batteri och 542 gram utan. När jag kom hem var jag tvungen att kolla om det verkligen låg en sändare i kartongen. Den gamla har flera minnen då det är en computer-sändare och den är den enda som fungerar med simulatorn så jag tänker ha den kvar. Medan Hitec sändaren använder ett Dynomax ack på 1600 mAh så kör den nya på helt vanliga alkaliska batterier. Det är bra för då blir det betydligt billigare att byta. Nu ska jag börja kolla efter ett par laddbara då de jag har hemma har använts till Lego och är gamla. Men tills dess har jag många alkaliska också.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.