Elcykel istället för bil?

Jag har funderat en hel del på att ge upp bilen och skaffa en elcykel istället. Ok jag fick idén när jag läste Cornucopias inlägg om cyklar men något har jag tänkt även tidigare. Fördelarna är förstås att en sådan bara kostar när man använder den till skillnad från en bil som kostar i försäkring samt garage även om den inte används.Nackdelarna är att jag får ta bussen längre sträckor vilket gör att friheten jag har nu försvinner.

Ett räkneexempel:

Garage: 325 kr/månad
Bilförsäkring Hel: 470 kr
Bensin: 400 kr
Totalt: Avrundat 1200 kr

Detta trots att jag mest har bilen till affären och morsan en gång i veckan. Då och då är det något på UMA men just nu är det inte mycket som angår mig. Men det kommer det att bli och då kommer jag till slut att behöva åka dit dagligen. Det är cirka 3 km dit och det är mer än jag orkar att cykla beroende på väder. Dit går men hem är mycket värre. Jag bor inte centralt så jag har en lång uppförsbacke hem därför skulle en elcykel passa perfekt.

Jag har tidigare provat på att cyklar på en cykel utan fotbroms jag det gick inget vidare så därför måste elcykel ha sådan. Det gjorde att antalet passande cyklar minskade rejält och flera märken försvann. Kvar blev ändå rätt många. Då jag behöver förmågan att frakta varor så är Zet 3 från Zetelectric för 12.900 kr lockande. Frakt går att lösa med en cykelkärra om jag väljer  någon av de andra. Problemet är förstås att den jämt är 3-hjulig och därför kan bli svår att ställa in i förrådet samt att den är omonterad. Frågan är om jag ens vill veta vad frakten blir på en monterad. Men 3 hjul borde vara en fördel vintertid. I övrigt så finns det ingen klar favorit. Billigast är E-city från myeco på 9.995 kr och dyrast är Crescent17.000 kr.

Övriga cyklar:

Ecoride Ambassador ERS 11.500

Lifebike Hybrid Herr 13.995

Goodwheel GW 250 herr 13.600

Trots att jag som synes har spenderat ett par timmar på detta så har jag mer att undersöka. Nu känns det som att jag måste veta just vad som särskiljer cyklarna förutom pris. Skulle jag kunna montera en Zet 3 själv, är Crescent verkligen värd priset eller vore det lika bra med en av de billigare och vad exakt är skillnaden i prestanda och utrustning mellan dem?

Och den viktigaste frågan: Kommer jag verkligen vilja cykla mitt i smällkalla vintern i tillräcklig grad för att det ska löna sig med en elcykel? Förvisso finns ju buss men ändå.

Ok tittade lite och cyklarna är väldigt lika varandra. Det här är svårt. Jag gillar inte tanken på att beställa något jag inte har sett själv. Det gör att Crescent och Lifebike står ut då de bägge finns i Karlstad. Crescent finns också i kristinehamn men jag vet inte i vilken omfattning den finns som demo.

Jag tänker inte köpa ett kit för att konvertera min nuvarande cykel (7-växlad Crescent) då jag inte litar på min förmåga att lyckas. Då är det större chans att jag gör fel. Nej nu är det bäst att publicera det här inlägget och sova på saken.

1 Comment

  1. Pingback: 2010 in review « Aspiebloggen

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.