Då hela gårdagskvällen gick åt till spel och den här har ägnats åt att läsa lite bloggar så jag tänkte skriva om när jag tankade nya bilen. Det gjorde jag egentligen igår. Iaf så gjorde jag den vanliga beräkningen och fann att den nu hamnade på 0,81 L/milen, en skillnad från 1,01-1,1 L/milen för andra bilen. Nu har jag bara haft bilen några veckor så förbrukningen kan sjunka när jag lärt mig mer om hur man gasar och så. I början var det ofta som jag tappade farten i backar och fick gasa på rejält för att få upp den igen.
En sak jag inte gillar är att motorn knappt hinner bli varm när jag åker från jobbet och ska upp på E18 samtidigt som jag måste gasa upp i 90 direkt. Det drar säkert en hel del bensin, men jag vet inget sätt att lösa det på. Kan inte gärna åka upp någon annanstans.
Tack men jag gör redan det där. Så gott jag kan. Har inte lärt mig hur man kopplar ur än, hittar inte pedalen. 🙂
Om du har möjlighet så skaffa motorvärmare! Det sparar väldigt mycket bensin! Du sparar mer i bensinpengar än vad värmaren drar i el. Om du kopplar på den nån timme innan du skall åka dvs. Dessutom så blir det varmt i kupen fortare! Det går ju att lyxa med kupevärmare men jag tycker inte den extra strömkostnaden är riktigt försvarbar!
En sak jag INTE gillar med att köra bil på vintern är att ratten är kall. Gillar inte att köra med handskar och en rattmuff tycker jag blir för tjockt att hålla i!
Motorvärmare finns och kupevärmare har jag också skaffat mig. Då slipper man stå och skrapa rutorna. Har hittills haft dem på 30 minuter vilket fungerat bra alla dagar utom i fredags när det var kallare.
Håller med om, ratten. Har inte provat handskar eller vantar men rattmuffen känns som att den glider ibland så det är svårt att styra så precist som jag vill. Dessutom blir ratten tjockare och det är inte heller roligt.