12 comments on “Jetpak kör som idioter

  1. Om det är någon som borde skärpa sig så är det väl denna som skrev detta inlägg – jag har tyvärr inte råd med körkort själv (ska ta det senare) men nästan alla jag känner ligger minst 10 km/h över gränsen, vi har sjuka hastighetsgränser i sverige och värre blir det nu när dom ska göra om 110 vägar till 100-vägar och 90 till 80. Detta otroliga jidder om att farten dödar är så otroligt löjligt – bara ett exempel:

    När löper man i praktiken störst risk att bli av med körkortet? – om man kör 125 km/h på 90-vägen i sommarväglag en dag med lite trafik, eller om man ligger 5-10 m bakom bilen framför i vinterväglag under flera mil i 80-90 km/h (utan att köra om), kör 90 km/h med 1 promille alkohol i kroppen eller kör 90 km/h med sommardäck i underkylt regn eller packad nysnö på en kurvig 90-väg utan mitträcke? Vilket är farligast?
    – ett ganska bra exempel på hur vägverket prioriterar.

    Glömde jag sktiva att hastighetskontroller har högre pritoritet än nykterhetskontroller också.

    Sen en sak till – du sitter väl och kör enligt bilens hastighetsmätare också, denna visar FEL (för hög hastighet) på 99% av bilarna. Kör du t ex 90 enl mätaren i bilen kör du oftast 80-87 km/h.

    Jag har alltid min GPS-mottagare med i bilar (och även tåg och bussar) – vilken jag testat och hastigheten mäts normalt med ner till +/-0,3 km/h precision – har väl åkt sådär 20-25 olika bilar + 2 bussar (vilka jag satt så jag såg mätaren på) och ingen har haft en hastighetsmätare som visar rätt hastighet, (en bil visade dock ganska obetydligt fel – 1 km/h upp till 100 km/h som jag testade). Testade även 3 spårvagnar på tvärbanan i stockholm – där visade alla exakt rätt hastighet

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45952&a=742700&lid=aldreNyheter_725570&lpos=rubrik_742700

  2. Så om alla håller för hög hastighet så är det ok menar du. Själv så bekräftar du vad jag inte gillar med trafiken, just att få bryr sig om de lagar som finns. Därmed håller jag med om att man inte bör sänka dem annat en vid vissa skolor och så men inte på landsvägar.

    Att ligga nära en bil oavsett i vilken hastighet den körs i och vilket väglag som råder är inte bara olagligt utan också jävligt dumt. Jag själv blir väldigt stressad av sånt och det är jag nog inte ensam om.

    Ok så min mätare visar kanske fel, men hur ska jag veta det. Menar du att alla som kör för fort antingen vet att de måste åka i den hastigheten för att det är den rätta, eller att de struntar i hur de kör och hänvisar till mätaren som förklaring utan att veta om det är rätt. Jag brukar förresten lägga mig ett par km/h över 90 men trots det så blir jag omkörd så antingen går min mätare väldigt fel eller så kör folk som idioter. Jag gissar på det senare.

    Du vill att jag ska skärpa mig men se det tänker jag inte göra. Lagar är till för att följas.

  3. Jag tycker det är ok att hålla den fart man själv tycker är ok så länge man tar hänsyn till andra, t ex släpper förbi folk som vill köra om (även om man själv kör i över laglig fart enl en korrekt mätare) – själv kan man köra sakta om man vill men inte tvinga andra. Och att skriva ett helt inlägg om att JetPaks förare är idioter för att dom överstiger hastighetsbegräsningarna tycker jag är sjukt (du får det ju att framstå som om dom kör trafikfarligt).

    Det är inte sällan man får en bil framför sig, som ligger i 80 när man åker på 90-väg och vägrar släppa förbi – nyligen åkte jag med en bil som hade en mätare som visade 102 när man körde 90 km/h (han som har bilen vet iallfall om det – men det är det inte alla som gör).

    Du skulle nog älska att åka buss i stockholm – dom kör sällan för fort och oftast under gränsen, det är inte ovanligt att det går 63-66 km/h på 70-väg med en kö bakom – dessutom accelererar, bromsar och svänger dom väldigt långsamt, sällan ens 1,5 m/s² (jag avskyr dom).

  4. Bussar som kör långsamt är inte vanligt här omkring men i stockholm vill jag ändå inte bo så det kvittar.

    Jag tycker att de är farliga inte så mycket för deras hastigheter även om det inte är kul att ha bilar som ligger tio meter bakom en, utan för deras brist på respekt för lagar. I ärlighetens namn så kan man kalla i stort sett alla på vägen för idioter då väldigt få tycks bry sig om hastigheten.

    Jag kan iaf inte beskyllas för att inte släppa fram folk då det inte går att köra om på den delen av E18 pga av mittstängsel annat än på vissa ställen.

  5. Jag tycker inte på långa vägar att man kör idiotiskt när man kör för fort – speciellt inte med tanke på hur våra hastighetsgränser är satta (vi har t ex flera motorvägar med 70-gräns på här i Stockholm).

    Underdimensionerade vägar utan omkörningsmöjligheter finns här i Stockholm också (dom är inte roliga) ett exempel är Rotebroleden – där korkar det dessutom alltid igen i rusningstid där p g a att ett körfält är för lite för så mycket trafik (jag känner en som kör motorcykel han brukar åka om hela kön i vägrenen).

    Det är en rak väg som går genom skogen med viltstängsel och mittbarriär ändå är det otroliga 70 km/h gräns på den. Jag åkte där igår med en kille som körde ”skönt” vi var uppe i 124 km/h, trots att vägen var tom när vi startade från Rotebro tog det typ en och en halv minut innan vi var i kapp en ”fis-åkare” i en Volvo som körde ca 63-65 km/h (troligen 70 enl bilens mätare) med en kö-svans på sådär 5-7 bilar efter – när vi kom till Stäket hade vi minst 5 bilar bakom oss också (inte kul)

    Annars tycker jag generellt folk är dåliga på släppa fram – igår när vi var ute och åkte på 6-filig motorväg (3 i vardera riktning) är högerfilen tom och så ligger det flera bilar och kör ca 100 i mittfilen och 105-110 i vänsterfilen (vi körde hela om raddan i högerfilen då).

    Bussarna är ingen höjare här i Stockholm – ibland kör några ganska skönt en bit ut från stan men många kör faktiskt idiotiskt (och dom kör inte fort) – t ex kör mot rött – kör ut från hållplatser utan att se sig för etc.

  6. Rusningstid har jag bara upplevt på film men det låter inget trevligt. Bussförares beteenden skulle jag kunna skriva en uppsats om men då jag har bil så slipper jag dem, om de inte ligger tätt bakom vill säga.

    Alla som kört racingspel vet att det värsta är inte farten utan att stressa. Att ligga runt 150-200 på skogsvägar är inga större problem men börjar man stressa så går det bokstavligt talat åt skogen. Det är vad jag tänker på när folk ligger tätt bakom, att de är stressade och tror att genom att ligga nära mig så kommer jag gladeligen köra på framförvarande fordon om sådant finns. Vad händer om jag tvingas bromsa. Vi kommer aldrig hålla med varandra gällande farten men även du måste hålla med om att det är dumt att inte hålla avstånd.

  7. Det är idiotiskt att ligga för nära fordonet framför och det är ett stort problem – men det är ju också en följd av att folk är så in i helsike dåliga på att släppa fram. En klassiker på vägar med 2-filer i varje riktning (som vi har många av i Stockholm) är ”parallell-åkning” – 2 bilar en i varje fil som ligger bredvid varandra och kör i samma fart (oftast väldigt sakta)

    En annan irriterande sak är ”fis-körande” i vänsterfilen på motorväg – bilar som ligger och trycker 2-3 km/h snabbare än bilen dom kör om – inte sällan i farter strax över 100 km/h på 110-väg (stor mening att köra om om man ändå tänker köra 3 km/h snabbare än den andra bilen).

    Då lägger sig många förare som kommer bakom i högre fart i röven på den bilen för att dom blir irriterade och vill att den ska öka farten och flytta sig – förståeligt men dumt, bättre att t ex tuta eller blinka med helljusen, man kanske irriterar ”fis-åkaren” men det gör man ändå och det är betydligt säkrare än att ”röv-slicka”

    Att ”röv-slicka” på vägar man ändå inte kan köra om på är bara korkat – det håller jag fullständigt med om. Ner jag åkte till Göteborg tidigare en gång och vi körde på väg 40 hade vi en långtradare som låg i röven på oss och bilar framför och mitträcke (inte så mysigt)

    Det där med stress har du nog en poäng i – dom som kör fort för dom har bråttom kör nog betydligt sämre, såg i ett forum igår någon som skrev att dom värsta olyckorna ”orsakade av fart” är såna som kör fort för dom har bråttom. Dom jag åker med kör bara fort för det är härligt – nån enstaka gång kanske man har bråttom men det är inte så ofta. Ännu mer orättvist med dom hastighetsgränser vi har då – vi andra ska betala för dom som stressar

  8. Jag snackade ju inte om ditt fall – men folk är generellt dåliga på att släppa fram. Annars tror jag nog vi är överens förutom med hastigheten

  9. HEj ang. fortkörande jetpak bilar.
    Du har inte möjligt vis kört någonstans på sträckan borlänge-borås?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.